الماس سرخ مجله علمی

انواع مقالات فارسی و لاتین

الماس سرخ مجله علمی

انواع مقالات فارسی و لاتین

کاربردهای گریس نسوز

معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن

گریس نسوز که از مواد صنعتی جامد به حساب می آید از ترکیب روغن و یک ماده غلیط کننده صنعتی به دست می آید. به منظور افزایش غلظت گریس از انواع افزودنی های صنعتی استفاده می شود. گریس در دمای اتاق به صورت جامد یا نیمه جامد است.

بر اساس شش فاکتور مختلف می توان گریس ها را نام گذاری کرد که برای این منظور از حروف و اعداد مختلف استفاده می شود که نام اختصاصی گریس را مشخص می کند. این 6 فاکتور عبارتند از:

  • کاربرد گریس
  • افزودنی های موجود در گریس
  • نوع روغن بر پایه مصنوعی یا سنتتیک موجود در گریس
  • گرید یا درجه گریس
  • حداکثر دمای عملیاتی گریس
  • و حداقل دمای عملیاتی گریس

مشخصه های شیمیایی گریس نسوز

همانطور که اشاره شد، گریس نسوز از ترکیب روان کننده همچون روغن صنعتی و غلیظ کننده همانند صابون بدست می آید. ساختار اصلی غلیظ کننده ها از زنجیره های 50 تا 80 کربنی از هیدروکربن ها تشکیل شده است. در میان انواع غلیظ کننده ها، نوع لیتیومی باعث ایجاد بیشترین مقاومت حرارتی در گریس نسوز می شود که گریس لیتیوم کمپکس پترو پرند پارت از این نوع است.

روی لینک زیر کلیک کنید تا اطلاعات بیشتر درباره گریس نسوز بدست آورید:
https://px3lube.com/%da%af%d8%b1%db%8c%d8%b3-%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b2/

معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن
معرفی گریس نسوز و کاربردهای آن

ویژگی های روغن پایه به کار رفته در گریس نسوز

روان کننده ها یا روغن پایه حدود 90% از مواد تشکیل دهنده گریس را به خود اختصاص می دهند. این روغن که نقش اساسی در روانسازی بلبرینگ ها دارد به 2 گروه عمده تقسیم می شود که شامل روغن های صنعتی و روغن های معدنی است. در صورت کار با شرایط دمایی بالا و نیاز به پایداری بالای گریس، گریس های با روغن پایه صنعتی توصیه می شوند و در شرایط دمایی و ویسکوزیته معمولی، روغن های معدنی پاسخگو خواهند بود.

از مهمترین خصوصیات گریس نسوز عدم سیالیت آن است. این خصوصیت برای قرارگیری و پایداری گریس در بین قطعات چرخشی بسیار حائز اهمیت است. همچنین این ویژگی گرانروی گریس از سایش قطعات غلطکی بلبرینگ در دماهای بالا جلوگیری می کند.

نحوه کار گریس نسوز

در مواردی که نیاز به روانکاری مداوم ابزار و قطعات صنعتی باشد ولی این روانکاری در عمل میسر نباشد همچون روانکاری اجزای متحرک جلوبندی خودرو، و یا اینکه این روانکاری مداوم به لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد، استفاده از گریس نسوز توصیه می شود، به طوری که در صورت عدم استفاده از گریس، عملکرد بسیاری از نیروهای مولد دچار اختلال می شود. با این حال، برخلاف سایر انواع روانکارها، گریس قابل پاکسازی نیست و همچنین خاصیت خنک کنندگی ندارد.

با وجود اهمیت بسیار زیاد گریس ها و عدم وجود جایگزین صنعتی برای آنها، در کل جزو روان کننده های کم کاربرد محسوب می شوند. جزئیات کاربرد و مشخصات انواع روانکارهای صنعتی از جمله گریس های نسوز و گریس های چندمنظوره در وبسایت شرکت پترو پرند پارت ارائه شده است. در اینجا نیز به برخی از مهمترین کاربردهای گریس نسوز در صنعت و همچنین ویژگی های مثبت آن اشاره می کنیم که به این شرح هستند:

  • در مقایسه با سایر روانکارها، تکرار روغن کاری در گریس بسیار کمتر است که دلیل آن نیز در بالا اشاره گردید. این موضوع باعث اقتصادی بودن گریس در مقایسه با سایر روانکارها می شود که از برتری های گریس است. علاوه بر مسائل مالی، این امر در قطعات صنعتی با دشواری دسترسی برای روانکاری بسیار کارساز است.
  • یکی از مزایای مهم گریس ایجاد لایه محافظ در مقابل گرد و غبار است و در مقابل نیز از خارج شدن مواد از ابزارآلات صنعتی نیز جلوگیری می کند.
  • از موارد استفاده گریس می توان به آب بندی قطعات صنعتی همچون کاسه نمد اشاره کرد. سایر روانکارها همچون روغن به خاطر ایجاد اصطکاک بالا به نسبت گریس، به انرژی بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • از مزایای دیگر گریس عمر و ماندگاری مفید بالاتر است. گریس خوب می تواند تا مدت های طولانی به شکل آب بند در قطعات صنعتی بماند و کارایی داشته باشد. لازم به توضیح است که عمر برخی قطعات وابسته به عمر مفید گریس است.
  • گریس با کاهش اصطکاک بین قطعات صنعتی، استهلاک آنها را پایین آورده و در نتیجه منجر به افزایش عمر دستگاه می شود.
  • کاربرد دیگر گریس ها، ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی قطعاتی است که مدتی بلااستفاده و غیرفعال هستند.
  • در نهایت، گریس سر و صدای اضافی دستگاه را از بین می برد. این صداها معمولا به دلیل سایش اجزای آن به وجود می آید و گریس با ایجاد یک لایه پوششی نرم از این امر ممانعت می کند. همچنین عملکرد دستگاه نیز با استفاده از گریس های صنعتی روان تر می شود.

 

گریس نسوز
گریس نسوز

کاربردهای گریس نسوز

انواع مختلف گریس ها می توانند در دامنه دمایی گسترده مورد استفاده قرار بگیرند که البته هر نوع روغن در دمای خاصی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. به همین منظور گریس نسوز در شرایط دمایی بسیار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در قطعاتی که در شرایط سخت و پیچیده عملیاتی و با سرعت کم کار می کنند نیز استفاده از گریس نسوز توصیه می شود. یاتاقان هایی با چرخش محوری معکوس مثالی از این نوع قطعات هستند که برای روانسازی آنها از گریس نسوز استفاده می کنند. علاوه بر این، برای قطعاتی که در معرض خوردگی، زنگ زدگی و استهلاک بالا هستند، گریس های نسوز لیتیوم که خاصیت ضدخورندگی نیز دارند استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.